Kiinteistötyönantajat ry on jättänyt 14.8.2024 lausunnon hallituksen esityksestä ulkomaalaislain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (VN/24207/2023).

Kiinteistötyönantajat pitää hallituksen esityksessä ehdotettujen uudistusten taustalla olevia hallitusohjelmatavoitteita ongelmallisina toimialan kannalta. Hallituksen esityksen ehdotus kolmen kuukauden suoja-ajasta on pituudeltaan riittämätön ja työnantajalle työntekijän töiden loppuessa ehdotettu sanktioitu ilmoittamisvelvollisuus kohtuuton. Kiinteistötyönantajat toteaa muiden elinkeinoelämän järjestöjen tavoin, että Maahanmuuttoviraston resursseja on tärkeää ohjata työttömäksi jääneiden ihmisten valvonnan ja byrokratian lisäämisen sijaan työhön johtavan maahanmuuton sujuvoittamiseen ja oleskelulupien käsittelyn nopeuttamiseen.

Kiinteistötyönantajat ottaa lausunnossaan kantaa myös muun muassa työnteko-oikeuden laajentamiseen työvoimapula-aloille ja tähän liittyvään asetuksenantovaltuutukseen sekä lain voimaantuloa koskevaan kireään aikatauluun. Järjestö viittaa yksityiskohdissa jäsenyrityksensä ISS Palveluiden hallituksen esityksestä jättämään omaan lausuntoon.

Tutustu KITA ry:n lausuntoon (pdf): Lausunto VN 24207 2023 Kiinteistötyönantajat ry