Braleva, bra leva, hyvä asua – hauska ja osuva nimi kaikkia asumisen palveluja tarjoavalle yritykselle, jonka tavoitteena on, että asukkaiden ongelmat ratkaistaan jo ennen ongelman syntyä ja asukkaiden kanssa ollaan jatkuvasti vuorovaikutuksessa. –Pyrimme siihen, että asukkaan asumiseen liittyviä ongelmia ei pääse edes tapahtumaan, kertoo viestintä- ja markkinointipäällikkö Mervi Ala-Prinkkilä Bralevasta.

Mervillä on kymmenen vuoden kokemus kiinteistöalan viestinnästä mm. lehden toimittajana ja verkkotuottajana. Bralevassa Merviä kiehtoo mahdollisuus miettiä, mitä asuminen parhaimmillaan voi olla ja jakaa sitten sitä hyvää tietoa asiakkaille eri muodoissa.

Uskalla elää parempaa arkea kanssamme – tällaisella asiakaslupauksella Bralevan väki toimii noin 160 työntekijän voimin tarjoten perinteisten taloyhtiöpalveluiden lisäksi palveluja suoraan myös asukkaille. -Asukkaat voivat tilata meiltä kotisiivousta, huoneistoremontteja tai vaikkapa viherpalveluita omalle rivitalopihalleen, kertoo Mervi ja jatkaa, että Hannele Karma-Kivilinnan yksikön kotisiivouspalvelun kysyntä kasvaa jatkuvasti.

Hannele toimii siivoustyön liiketoimintajohtajana ja on varsinainen alan konkari. Hänen historiaansa mahtuu ministeriöitä, Sanomataloa, Puolustusvoimia ja isoja yrityksiä. Hän on laskenut siivoustyön työaikoja, opastanut suunnittelijoita, toiminut myynnin tuessa ja johtanut siivousliiketoimintaa. Bralevaan Hannele tuli vuonna 2019. – Bralevassa tykkään erityisesti monipuolisesta työkuvasta. Yrityksen koko mahdollistaa työn rikkauden, voi tehdä paljon erilaisia asioita. Täällä saan kehittää, suunnitella ja toimia tosi vapaasti. Suurin voimavara on työkaverit ja loistava työilmapiiri, iloitsee Hannele.

Braleva työnantajana

Kysyttäessä millainen Braleva on työnantajana, Mervi ja Hannele vastaavat kuin yhdestä suusta: – Meillä on hyvät henkilöstöedut ja kouluttautumismahdollisuudet koko henkilökunnalla. Bralevassa halutaan edistää alan tasa-arvoa. Tiimeissä on sekä naisia että miehiä, ja ikähaitari on 22–67 vuotta. Yhdessä koko henkilökunnan kanssa on luotu eettinen ohjeistus ja meillä on nollatoleranssi epäasiallisessa kohtelussa. Tietynlainen klaanihenki näkyy bralevalaisten keskuudessa.

Braleva on tukenut myös ukrainasta tulleita pakolaisia rekrytoimalla kolme ukrainalaista siivouspalveluihin. Heidän työstään on saatu tosi paljon kiitosta ja hyvää palautetta. – He ovat kovasti kiitelleet, miten heidät on otettu vastaan Bralevassa, kertoo Hannele.

Mistä uusia osaajia?

Alaa vaivaava työvoimapula on nähty Bralevassakin. – Hyvistä isännöitsijöistä ja kiinteistönhoitajista on huutava pula, kun taas siivoukseen on helpompi löytää työntekijöitä, kertoo Hannele Karma-Kivilinna ja jatkaa: puskaradio on paras rekrytointikanava. Siivoojat ovat aktiivisia kontaktoimaan omia verkostojaan ja Braleva vielä tukee onnistuneesta rekrytoinnista palkkiolla. Meillä asenne ratkaisee eikä niinkään koulutus tai vaikkapa suomen kielen taito.

Perehdytykseen panostetaan Bralevassa. Hannelen mukaan tärkeintä on toisto, toisto ja toisto. Perehdytys on jatkuvaa työtä ja työnjohto pitää aktiivisesti yhteyttä työntekijöihin. Näin tieto kulkee ilman välikäsiä nopeasti. Kuitenkin kaikkein tärkeimpänä sekä Hannele että Mervi pitävät yhteistyön voimaa, mikä näkyy Bralevassa aivan jokaisessa tiimissä, työssä kuin tekemisessäkin.