Kiinteistötyönantajat ry:n yhdessä jäsenyritystensä kanssa toteuttama Elämisen ammattilainen -viestintäkampanja oli lukujen valossa onnistunut. Tavoittavuus oli hyvä niin ulkomainonnassa kuin sosiaalisessa mediassa.

Kiinteistötyönantajat ry toteutti yhdessä jäsenyritystensä kanssa valtakunnallisen Elämisen ammattilainen -viestintäkampanjan 26.2-17.3.2024. Sen tavoitteena oli herättää nuorten kiinnostus työvoimavaltaisella kiinteistöpalvelualalla, jossa on jatkuvasti tarve uusille tekijöille.

– Mielikuvat kiinteistöpalvelualasta ovat osin vanhentuneita ja sen vuoksi työvoimaa on vaikea löytää. Nykypäivänä ala tarjoaa kuitenkin monipuolisia työtehtäviä ja erilaisia uramahdollisuuksia kaikenlaisille osaajille, kertoo Kiinteistötyönantajat ry:n toimitusjohtaja Pia Gramén kampanjan taustoista.

Kampanja kesti kolme viikkoa ja lukujen valossa se oli onnistunut. Laadukkaat kampanjamateriaalit ovat saaneet kiitosta ja tavoittavuus niin ulkomainonnassa kuin sosiaalisessa mediassa on ollut hyvä. Somen puolella erityisesti Snapchatin tulokset olivat erinomaiset, ja myös Instagram toimi suunnitellusti. TikTokin kautta saavutettiin yllättäen vähemmän nuoria kuin tämän hetken käyttäjätrendien mukaisesti oli oletettu.

Kampanjaa varten toteutettu elamisenammattilainen.fi-sivusto on palautteen perusteella ollut sekä teknisesti että visuaalisesti onnistunut ja tietoa löytyi monelle kohderyhmälle. Kolmen viikon aikana kävijöitä sivustolla oli noin 5000 ja sivustotapahtumia yli kolminkertainen määrä. Esimerkiksi oppilaanohjaajia eli opoja onnistuttiin tavoittamaan puhuttelevalla tavalla, ja he ovat ottaneet heille tarjotut materiaalit kiinnostuneina vastaan.

Graménin mukaan jäsenyrityksissä lähdettiin toteuttamaan kampanjaa kohtuullisesti. Yritysten omissa toteutuksissa kampanjan viestit ja materiaalit ovat toimineet hyvin.

– Sivusto on toteutettu pitkäaikaiseen käyttöön ja sen muokkaaminen on erittäin helppoa. KITA ry:ssä suunnittelemme nyt seuraavia askelia kampanjan kanssa ja miten se näkyy jatkossa. Toukokuussa on esimerkiksi Taitaja 2024 -suurtapahtuma, jonka yhteydessä kampanjaa on helppo nostaa. Lisäksi mietimme syksylle ja ensi talvelle sopiviin kohtiin digi- ja somenäkyvyyttä. Yritykset voivat luonnollisestikin jatkaa kampanjan sisällön hyödyntämistä omille kohderyhmilleen omissa kanavissaan haluamallaan tavalla pitkin vuotta, hän toteaa.