Siskon Siivous Oy perustettiin vuonna 1994. Pienestä perheyrityksestä on vuosien saatossa kasvanut valtakunnallisia yrityssiivouksia tarjoava monikulttuurinen työpaikka, jossa kasvetaan, kehitytään ja viihdytään. Yrityksen toimitusjohtaja Terhi Kotkansalo on luotsannut yritystä pian seitsemän vuotta. Sinä aikana henkilöstön määrä on noussut kahdestasadasta yli 1300.
Yrityksen henkilöstössä on edustettuna 78 eri kansallisuutta ja Kotkansalo liputtaa monikulttuurisen työyhteisön puolesta.
”Hyviä työntekijöitä tulee kaikista kulttuureista ja erilaisin taustoin. Tärkeintä on motivoitunut ihminen, ja myös asiakkaamme arvostavat sitä”, hän toteaa.
Kotkansalo on huomannut, että paras suosittelija on yleensä tuleva työkaveri. Puskaradio onkin hyvä viestinviejä.
”On ihanaa huomata, että meille ja koko alalle halutaan töihin. Vaikka työ on matalapalkkatyötä, pärjäämme hyvin. Olemme pitäneet huolta, että palkkatasa-arvo toteutuu aidosti ja samasta työstä saa saman korvauksen taustasta riippumatta.”
Esihenkilöillä tärkeä rooli – ohjaa, kannusta ja kunnioita
Puhtauspalveluala tarjoaa työpaikkoja, joissa voi oppia suomen kieltä ja työelämän pelisääntöjä. Siivousalan yritykset ovat usein ensimmäinen kosketus suomalaiseen työkulttuuriin, mikä helpottaa maahanmuuttajien integroitumista yhteiskuntaan. Kotkansalo huomauttaa, että alalla on todella iso rooli kotouttavassa työssä.
Siskon Siivous Oy:ssä on yrityksen kasvun ja kehityksen tueksi kehitetty aktiivisesti koulutustoimintaa. Sen tavoitteena on tarjota kaikille kokoaikaisille työntekijöille mahdollisuus suorittaa puhtauspalvelualan ammattitutkinto työn ohessa.
”Koulutamme myös esihenkilöitä, sillä heidän osaamisellaan ohjata, kannustaa ja kunnioittaa tiimiläisiään on iso merkitys työntekijöiden hyvinvoinnissa. Tällä viedään myös alan arvostusta eteenpäin.”
Kaksi vuotta Kiinteistötyönantajat ry:n hallituksessa jäsenenä ja sitä ennen varajäsenenä ollut Kotkansalo on tyytyväinen KITAn strategiaan, jossa on vahvasti mukana tavoite löytää ja pitää työvoimaa alalla.
”Se on todella tärkeää kaikille alan toimijoille. Kukin yritys toimii totta kai osaltaan niin hyvin kuin työnantajana pystyy. Tarjoamme töitä sekä koulutusta ja mahdollisuuksia. KITAn rooli on tukea alan yrityksiä ja edunvalvonnan kannalta toimia niin, että ala pysyy kilpailukykyisenä ja elinvoimaisena. Kaikessa on kuitenkin kyse yhteistyöstä.”
Digisiivoojat ovat tätä päivää
Kolmessakymmenessä vuodessa tiedonhallinta ja työn organisointi ovat kokeneet suorastaan mullistuksen, kun teknologiakehityksen myötä työvuorojärjestelmät, vuoro-optimointi, reittisuunnittelu ja kommunikointi henkilöstön kanssa erilaisten sovellusten kautta on helpottanut yhteydenpitoa ja ohjeistusta.
”Nyt sitä voi tehdä monella tapaa ja milloin vain. Vuonna 1995 aloittaessani vastavalmistuneena kauppatieteilijänä myynnin ja markkinoinnin tehtävissä pienessä siivousyrityksessä, soitettiin siivoojalle kotipuhelimeen kello 17 jälkeen, ja kerrottiin mihin hänen pitäisi seuraavana päivänä mennä”, Kotkansalo kertoo.
Puhtauspalveluala kehittyy edelleen uusien innovaatioiden myötä. Digitalisaatio, robotiikka ja älyteknologia ovat nykyään keskeisiä tekijöitä, jotka helpottavat siivoojien työtaakkaa, lisäävät jaksamista ja parantavat työn mielekkyyttä ja myös motivoivat oppimaan uutta. Työssä käytetään paljon yhdistelmäkoneita, lattianhoitokoneita ja robotti-imureita. Siivoojan osaamiseen kuuluu ohjelmoida ne toimimaan oikein ja varmistaa jälki.
”Digisiivoojat, jotka ohjaavat ja ohjelmoivat robotteja, ovat jo tätä päivää. Teknologinen kehitys ei kuitenkaan vähennä ihmisen merkitystä, vaan korostaa sitä entisestään. Siivooja voi keskittyä tekemiseen, joka vaatii edelleen ihmiskättä ja tarkempien yksityiskohtien huomioimista asiakkaan tarpeiden mukaisesti.”
Kotkansalo kuvailee myös, miten ympäristövastuullisuus on noussut puhtauspalvelualalla todelliseksi ja konkreettiseksi asiaksi luontoa säästävillä ratkaisulla.
”Vedenkulutuksen minimointi, biohajoavat tai kierrätettävät pakkausmateriaalit, kemikaalittomat pesumenetelmät, kasviperäiset pesuaineet sekä kierrätysmateriaaleista tehdyt siivousliinat ja -välineet ovat valintoja, jotka niin asiakas kuin henkilöstö kokee tärkeiksi.”
Hyvä arki ja välittäminen näkyy niin työntekijälle kuin asiakkaalle
Siskon Siivoukseen tullessaan vuonna 2017 Kotkansalo pääsi rakentamaan uutta strategiaa. Yritys oli myyty osaksi Domedi-konsernia 2013, ja uudessa strategiassa haluttiin entistä enemmän huomioida ihminen.
”Panostamme tasa-arvoiseen, turvalliseen ja inhimillisen arjen mahdollistamiseen niin työntekijöille kuin asiakkaille. Uskomme, että huolehtimalla työntekijöistämme, huolehdimme myös asiakkaistamme,” hän sanoo.
Kotkansalo toteaa tyytyväisenä, että Siskon Siivous koetaan yrityksenä, joka välittää.
”Työntekijöiden pysyvyys on hyvä, ja he ovat sitoutuneita meihin, kuten me olemme heihin. Meillä kannustetaan ja kiitetään sekä juhlistetaan kivoja asioita. Jos asiakas antaa kiitettävän palautteen, mekin muistamme ja viemme työntekijälle kiitoksen eteenpäin esimerkiksi suklaan kera. Vuosittaisiin isoihin juhliin kutsumme koko henkilöstön ja kuljetukset juhlapaikalle järjestetään eri paikkakunnilta niin, ettei se olisi este kenellekään osallistua. Lisäksi muistamme syntymäpäiviä ja juhlistamme työntekijöiden isoja elämäntapahtumia kuten häitä tai valmistujaisia sekä esimerkiksi perheenlisäystä baby showereilla. Naisten osuus työntekijöistämme on 52 %, ja hoitovapaan jälkeen meille palataan mielellään töihin. Toki muistamme myös tulevia isiä”, toimitusjohtaja hymyilee.
Teksti: Tia Härkönen
Kuva: Siskon Siivous Oy