Kaksi Kiinteistötyönantajien jäsenyritystä, Delete Finland Oy sekä RTK-Palvelu Oy, ovat mukana laajassa hankkeessa, jossa kehitetään virtuaalitodellisuutta hyödyntävää huollon etäneuvonnan järjestelmää.

Hankkeen tavoitteena on kehittää järjestelmä, jossa etänä oleva asiantuntija kykenee joustavasti tukemaan huoltokohteessa työskentelevää asentajaa. Lisäksi onnistuneet asennuksen ja kunnossapidon toimet tallentuvat virtuaalitodellisuuteen malleiksi aloitteleville työntekijöille. Puhelimessa annettujen ohjeiden sijaan asiantuntija näkee neuvoja tarvitsevan asentajan kädet asennuskohteessa ja asentaja näkee neuvovan asiantuntijan virtuaalikädet edessään, kuten tämä olisi paikan päällä antamassa neuvoja kädestä pitäen.

Neuvonnan puute hidastaa oppimista ja johtaa turhiin ja epäonnistuneisiin huoltokäynteihin, pitkiin käyttökatkoksiin ja virheisiin, joiden kustannukset voivat olla mittavia. Laadukkaan virtuaalitodellisuutta käyttävän etäneuvonnan uskotaan parantavan käyttövarmuutta merkittävästi ja kustannustehokkaasti. Hyödyt halutaan varmistaa kokeilulla.

Nyt julkaistavassa hankkeessa toteutetaan ratkaisu, jossa asiantuntija näkee VR-lasien tai MR-lasien avulla kentällä olevan huoltohenkilön näkymän, kuten olisi itse läsnä. Kuva välitetään huoltohenkilön pitämien AR-lasien kameran avulla. VR/MR-lasien käyttäjä voi osoittaa käsillään omaa näkökenttäänsä samalla, kun antaa ohjeita puhumalla. Asiantuntijan kädet välitetään huoltohenkilön näkökenttään haamukäsien näköisinä lisätyn todellisuuden tekniikalla.

Hankkeen toteuttaa osaamisen siirtoon erikoistunut Sovelto.

Lue Sovelton alkuperäinen tiedote